Gardera med kryss – vi har nu ett nordsyd-stråk i Härkeberga

harkeberga13 1623

En länge närd dröm förverkligades lördagen 29 juni, när Team 4 invigde det nya nordsyd-stråket i Härkeberga. I tidvis frisk vind exakt i stråkets riktning begick Tommy N H premiärflyget. Gräset har vuxit upp och allt funkar utmärkt.

Att ha ett skärmflygfält med bara ett startstråk har sina sidor. En hel säsong kan sega av envis sidvind. Så hade vi det i Härkeberga sommaren 2011, och faktiskt inte bara där. Denne artikelförfattare hade 90° sidvind på varenda skärmflygfält jag satte min fot på den sommaren, men på hemmafältet i Härkeberga kändes det extra tjurigt.

harkeberga13 0016

Tommy Nilsson Hedman gör sig klar att inviga det nya startstråket i Härkeberga. 

Redan när vi kom till Härkeberga 2007 började vi leta möjligheter att dra en bana tvärs flygfältet. Men i det skedet kändes det viktigare att kunna förlänga ordinarie stråk, och nordsyd-planerna förblev vilande även om det fanns idéer. När vi hittat lösningen med fårhagen och kunde dra ut nästan tusen meter lina i den vanliga ostväst-riktningen, började letandet efter en nordsyd-dragning igen. Vi letade och mätte på kartor, besökte grannar och markägare, promenerade och körde runt i omgivningarna, men nej – det ville sig inte.

harkeberga13 0021

Molngubbarna gör vågen för vår förste startande pilot.

Fast efter sidvindsskräcken 2011 kändes läget akut, och faktiskt en överlevnadsfråga för klubben. Både för att nybörjare ska kunna göra säkra starter, men också för att de bästa distansmöjligheterna på vårt fält är vid just sydliga vindar. Vi ville göra Härkeberga mer attraktivt för klubbens distanspiloter, för att inte tappa dem.

harkeberga13 1628

Skön avslappnad stämning "på märket" som man skulle sagt om det var ett segelflygfält.

Plötsligt trillade poletten ned. Mitt i vintern 2012 insåg vi att den bästa sträckningen låg precis framför våra fötter. Vi hade tidigare tänkt bort möjligheten att gå över större diken, men om man höjde ribban för det möjliga så skulle ett stråk kunna dras utmed ån som korsar flygfältet på mitten. Då skulle man genom att hyra mark som ligger på tre åkrar med sammanlagt två ägare kunna få ett stråk på 700 meter – helt tillräckligt om det fläktar på (i svag sidvind funkar ordinarie tusenmetersstråk). Visserligen snirklar sig ån i krumbukter, så det skulle bli en del "död" mark över, men där skulle man då kunna landa och balansera, så det kändes ändå ok.

harkeberga13 0038

President och presidentska – Björn och Victoria – kunde unna sig ett alldeles eget fritidsflyg.

harkeberga13 0071

Starten i norra änden är ganska smal. På ena sidan ligger en åker där det i år växer klöver, på andra sidan ligger ån.

Och nu gick allt så lätt. Man får nog dra slutsasen att vi jobbat upp en del cred i byn. Några veckor senare var allt överenskommet. Vi beställde en vägtrumma för att kunna dra väg över diket, och hade kommit överens med markägarna om markhyran. Jobbet med att bygga stråket gjordes våren 2012, men det regnade så fruktansvärt mycket i Enköpingstrakten det året, att marken där gräset skulle gro stod under vatten långa perioder. Därför blev det aldrig någon flygning på det nya stråket under 2012.

harkeberga13 0030

Boris hadde med sig familj och slog upp tält. Här gör han sig i ordning samtidigt som ryttarna i en ridtävling
passerar. Ritten går på banvallen till gamla järnvägen Enköping–Uppsala som löper just bakom starten.

harkeberga13 0083

 Dags för Boris att känna på den nya starten. Vinden ligger exakt i banans riktning.
Det här hade alltså varit en sådan där förarglig 90-graders sidvindsdag utan det nya stråket.

harkeberga13 0084

Startledare Göran i Team 4 ser till att allt går bra när Boris startar.

Men i höstas och i år har förhållandena varit mer gynnsamma, och det har blivit en fin gräsmatta på våra 700 meter. Det går att dra ut vinsch med både atv och bil. Fyllningen på vägtrumman har satt sig lite och det ska läggas på mer där för att få det riktigt slätt, men det är ändå förvånande bra skick på marken. Clabbe, den jordbrukare som arrenderar all mark stråket ligger på, har gjort ett fint jobb och tycker själv (liksom alla andra Härkeberga-mnniskor) att det är kul att vi är där och flyger. Meningen är att marken ska förbli gräs nu och inte plöjas eller odlas för något annat, så med tiden blir det ännu bättre.

harkeberga13 0124

Irving på väg att landa. Ytorna är stora, men man ska inte vimsa runt alltför långt bakom starten, eftersom
det finns en ridå med höga träd som kan skicka rotorer långt bak om man får problem att ta sig framåt.

harkeberga13 0008

Tommy gjorde sina bästa flyg någonsin och var så glad att han spontankörde lite linor.

På eftermiddagen ökade vinden, enligt prognos, och eftersom det samtidigt var väldigt termiskt fick vi stänga starten för elever och nybörjare. Alla var rätt nöjda ändå. Någon åkte och hämtade Tor och Janne som flugit iväg 15 km. Enda smolken i bägaren var att vi blåste en packning på Wesslans momentomvandlare. Men ett "task force" grupperade sig snabbt och såg till att ordna service och transport.

Här följer en lärdom som är viktig för alla vinschförare. När det är stark vind får momentomvandlarna på våra vinschar jobba hårt. Det gör dem väldigt heta. Om det samtidigt är varmt väder kan det bli på gränsen för vad som är nyttigt. Undvik sådana dagar att ge hårt gaspådrag. Om trummorna nästan står stilla och ni hör att momentomvandlaren jobbar (på Wesslan hör man hur det viner på vinschförarens högra sida), släpp då gasen och försök att hålla linan sträckt med så lite gaspådrag som möjligt. Och mellan dragen, låt motorn gå på tomgång så får momentumvandlaren kylning. Vi överväger nya fläktar på bägge vinscharna. På Bettan ska en helt ny motorkylare monteras.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.