En släng av Kleven

En gång i tiden åkte vi ofta till Vättern. Men så byggdes ett hus på bästa starten och endast den radikala Brahehusstarten återstod. Sedan en tid finns en ny start. Den heter Kleven. Lördagen 21 april 2018 var det dags att få en släng av Kleven.

Diskussionerna började gå heta redan i början av veckan. Nordvästvind vid Vättern, kan det va nåt?

First things first. Big ups till gänget som charmade lantbrukarna vid Kleven att upplåta sin mark för en skärmflygstart. Läget var ju förtvivlat efter att Gränna-starten sålts och bebyggts med en brackig mexitegelvilla. Endast Brahehus återstod, och det ska vi inte sticka under stol med, Brahehus är en radikal start. Denne skribent har både startat och landat på den lilla klippan framför Per Brahes slott, ruin sedan den hemska branden 1708. Men den är inget för nybörjare.

 Det är bara två timmar och 20 minuter till Kleven från Stockholm. Under sommarsäsongen finns ett fik (Cafe 7) uppe vid starten.

När man är van vid att flygandet ständigt möter patrull av diverse illasinnade motkrafter, är det befriande att komma fram till parkeringen på Kleven.

Utsikten mot Vättern är vidunderlig. Den gräsklädda sluttningen är utmärkt för balansering och backglidning, men inte självklart för start. Man kan få intrycket att det går bra att starta längst upp i backen, men lyftet räcker oftast inte för att man ska komma i luften mer än korta skutt. När man väl tänker starta är det därför bättre att gå ned mot kanten.

Många hade rest hit den här dagen från alla väderstreck – Stockholm, Borås, Kristianstad, Göteborg. Glada miner, kramar och fasta handslag med flygkompisar man inte sett på ett tag.

Det var dock lite lurigt väder. På bilden syns på vattnet vad jag tror är det meteorologiska fenomen som ibland kallas "Ravlunda-effekten" – en lokal inversion över kallt vatten. Det blåser nära vattenytan en kilometer ut, men närmare land mojnar det tydligt. Det kan förklaras med att en varmluftmassa rör sig över kallt vatten. Luften kyls närmast vattnet och pressas framför vinden och ansamlas mot land. Den varma luften glider upp över kallmassan, som en varmfront. Det blir turbulent i gränsskiktet. som sluttar upp mot kusten.

Vindskjutningen i gränsskiktet föreföll att bli skarpare under dagen, och gränskiktet steg, med markant dödluft och vindstilla nere på platten framför starten. På höjd däremot, blåste det tidvis riktigt hårt.

Artikelförfattaren är i luften. Andra starten – den första resulterade i en landning nere vid landsvägen. Hoppigt och skuttigt, gissningsvis beroende på vindskjuvningen som beskrevs ovan. Men bara 50 meter upp blev det lugnt och fint. Foto: Ulf Mårtensson

Starten från luften. Ett enormt område som gör det enkelt att topplanda. 

Mycket kul att iaktta från luften. Här befinner jag mig ungefär halvvägs mellan branten och stranden. Det var nödvändigt att hålla ut långt för att inte fångas av den starka vinden och bli tvungen att kämpa för att inte blåsa över kanten och hamna i skogen.

Jag passerar Brahehus på 400 meters höjd. Det finns flera reportage här på fenixflyg.se från tidigare resor till Vättern.


In över Gränna. Därute kommer färjan från Visingsö. Kapten på färjan heter Håkan Polanik och utbildar svenska skärmflyginstruktörer.

Vi har vänt i Grännas norra utkanter och är nu på väg tillbaka. Det vita huset med grått tak och pool står på det som var starten ovanför Gränna.

Åter vid Kleven efter nästan två timmar i luften. På väg in att landa på samma ställe jag startade från. 

För att ingen ska missa Kleven och av misstag fortsätta flygningen norrut i riktning Omberg (syns i horisonten) längs en kuststräcka med mycket dåliga landningsmöjigheter, så har man märkt ut flygcentret tydligt med en orange tygremsa till vänster mitt i bilden. ;-)

Man skulle möjligen kunna tillägga, utan att på något sätt peka finger, att när vi är ute och flyger i en större grupp från Fenix så är vi, antingen vi vill det eller ej, ambassadörer för klubben. För det mesta flyger vi bra och disciplinerat, och vi har generellt gott rykte. Men om vi nån gång inte gör det så kan det resultera i en del snack. Så tänk gärna på att undvika de mest uppenbara grodorna. Vid Vättern gäller t.ex. att man måste hålla långt ut och ständigt vara uppmärksam på sin framåtfart. Då har man marginaler att vidta åtgärder om man skulle börja backa. Att blåsa över kanten och vara tvungen att leta landning i kuperad terräng där det finns master, vindkraftverk och en motorväg, gör folk nervösa. Den här gången blev enda skadan lite sårad stolthet, och några kubik ekved till markägaren, så man ska inte hetsa upp sig. Men var uppmärksamma på vad som är viktigt på ett nytt flygställe. Slarva inte med vare sig briefing eller performance.

Länkar till tidigare reportage från flygning vid Vättern:

http://www.fenixflyg.se/index.php/2001/242-hangresa-till-brahehus
http://www.fenixflyg.se/index.php/2002/351-aennu-en-hangresa-till-brahehus
http://www.fenixflyg.se/index.php/1998/543-utflykt-till-graenna-och-brahehus
http://www.fenixflyg.se/index.php/2007/123-paskhang-i-graenna

OBS att reportagens publiceringsdatum inte alltid stämmer med när det skedde. Året i länken är korrekt.