Fenix checkar in på Hotel California

 

Stort reportage från Fenix höstresa 2019 till den spanska sydkusten som blev riktigt lyckad. Vi checkade in, och kunde efter en härlig vecka både checka ut och även åka därifrån.

Söndag 15 september

Human tid för uppstigning och till Arlanda för att borda SAS planet, och som vanligt med en fenixbiljett så får vi ha med oss två bagage för incheckning. Alla kommer med på planet och ca fem timmar senare så har vi fått ut våra prylar från Malaga FP. Nu ska vi ta oss till våra hyrda bussar.

Väntan i värmen (som kommer att bli en vana under hela veckan) på vår hyrbilfirmas skyttelbuss.

Våra chaufförer blev godkända och sen bar färden av mot Almuñécar och till Hotel California (HC). Vi välkomnas av Tracy och Dirk som driver detta hotell med guidning av skärmflygare som specialitet. Givetvis så får det bli en kall “cerveza” på deras stora altan och då åker även miniskärmen fram för lite flygning med scrollfingret.

Vi får info om diverse saker av Tracy o Dirk, varav det viktigaste var att kl. 9 är det frukost då även Dirk informerar om dagens möjligheter. Kl. 10 prick går bussarna till valt ställe. På söndagkvällen hade vi en god middag på altanen därefter till rummen för en natts sömn i bastuvärme.

Måndag 16 september

Dirk vill ta oss till flygstället Cenes nära Granada. Han vill få en koll på piloternas flygstatus, och Cenes bjuder på en stor start och en stor landningsplats. Det tar cirka 90 min från HC tills du är på starten.

På vägen syns bussarna och stigen som går upp till starten. En platå där det är lätt att göra i ordning grejerna, öva balansering, slåss med getingar då du äter din macka, m.m. Normalt lätt att starta i från.

Landningsplatsen syns tydligt från luften (även från starten) är stor och platt. Men den kräver ändå att man är på bettet vid inflygningen då vind och termik kan förändra villkoren snabbt för piloten.

Dirk gjorde ofta ett testflyg för att känna på luften. Han är en grymt duktig pilot och har superkoll på oss oavsett om vi startar, flyger eller ska landa. Givetvis så topplandar han efter sitt flyg.

Efter en lång dag så bar det åter till HC för en dusch och klädbyte. Denna kväll blev det mat på en restaurang vid strandpromenaden.

En klassisk Paella med div läckerheter från havet blev det för några av oss. Sen åter mot sängen på HC.

Tisdag 17 september

Åter till Cenes som bjöd på långa och höga flyg för några och lite kortare och lägre för andra. Oliver får till flera höjdbilder från sin magiska 360 kamera (bl.a. första bilden i artikeln). På sen eftermiddag så lämnar vi Cenes för färd tillbaka mot kusten.

Itrabo är ett ställe som Dirk fått röja lite på. Ligger 680 meter över havet och erbjuder normalt ett glidflyg till stranden. Det sluttar direkt så god startteknik krävs om det är vindstilla. En flyglinje längs ett visst glidtal krävs för att nå stranden utan att det blir nervöst på slutet.

Oliver får vara testpilot och ge oss en rapport om flyghöjden vid vissa nyckelpunkter efter flyglinjen.

Bra höjd nu, och raka spåret mot stranden Playa Velilla som ligger i Almuñecars östra ände. När man kom fram var höjden 300–200 m beroende på vilken skärm man flög. Ett trevlig glidflyg över det spanska landskapet med blandade vyer av berg, vägar, hus etc.

Väl framme så erbjuder Playa Velilla en stor och rymlig strand med bra ytor för en säker landning. Packning och åter till HC där en god kvällsmåltid intogs på altanen. En bra start på flygveckan har vi fått.

Onsdag 18 september

Cenes blev det idag och här är landningen inzoomad från starten. Bra att ha den gröna mittpunkten som referens vid landningen. Det kan ändå bli plus eller minus många meter ska det visa sig :-).

Det var även en norsk grupp med Termik & Rotor där under Tonys ledning, så ibland var det för några av oss många skärmar att ha koll på vilket också är en nyttig övning.

Hamnar man på topphöjd som Oliver ofta gör så kan man få se denna fantastiska vy på himmel och jord.

Vädret blev till det sämre för oss på eftermiddagen, men Dirk trodde att det skulle bli möjligt med flyg på La Herradura, ett välkänt och uppskattat kusthang för flera av oss. Till bussarna och iväg i snabb fart. Dirk och Arnold (en kompis) körde oftast så vi övriga behövde bara hålla i oss i svängarna.

Framme vid La Herradura men vinden lite för svag så det fick bli en fika. Björn Kvist tog fram skärmen för lite balansering på stranden. Flera andra piloter också på plats men de drog iväg. Vindökningen kom och vi tog oss upp på starten som ligger 80 meter över stranden.

Där nere är starten, plats för två skärmar, skulle behövas en liten röjning av buskar och trädgrenar. Vid start så går man oftast direkt till vänster och tankar lyft och känner på trycket i luften.

I bukten framför La Herradura kan det vid vissa tillfällen bli våg. Det beror på att en västlig luftström börjar oscillera över uddarna längs kusten. Höjder på över 1 000 meter ha uppnåtts i extrema fall. Oavsett höjd så är det en fin plats att flyga över. Blev ett långt flyg för många innan landning kändes nödvändig.

Väl på marken fick vi möjlighet att fira dagens aktiviteter i luften med en öl eller läsk innan färden till Hotel California. Härifrån är det endast ca 10 minuter med bussen hem till HC vilket är skönt. Dusch o kvällsmat, snack o godnatt.

Torsdag 19 september

Idag så var det dags för Otivar som är är Dirks närmaste flygställe i bergsmiljö. Ofta ett termiksäkert ställe med förhållanden som varierar mellan snällt för Pilot 1:or till väldigt stökigt för alla pilotnivåer. Starten är bra och lätt.

Landningen som ligger 500 meter ned kräver att du lyssnar noga på Dirks info om hur inflygningen ska gå till. Viktigaste ordet är “tålamod” – här kan det ta tid innan finalen kan göras pga. termiken, och det är viktigt att vänta ut sjunket i rätt position och inte förivra sig.

Vid inflygningen så får vägen användas som en förlängning av landing zone (LZ) men bäst är att nå grusplan, ej längre.

Vill man inte landa på vägen så är stranden vid La Herradura ett alternativ. Här har vi två glada piloter som klarat O2H-märket (Otivar to La Herradura) för första gången. Jättegrattis till Jennie och Joakim! Bakom kameran står Oliver som också flög sträckan, och han ska såklart också ska ha ett grattis även om han gjort turen flera gånger tidigare.

Här kan du se Oliver och Joakims flyg på Paralogg, välj 3D visningen. Även här gäller tålamod för att få ca 500 m över starten innan färden får göras mot Pyramiden som första bergstoppen kallas.

Om ni trodde vi var klara för dagen så fick ni tji! Vi drog till Itrabo för ett “top-to-bottom”. De i första bussen kom i luften men när vi kom så var det en backvind som gjorde att vi fick utnyttja skuggan från ett olivträd för pg-väntan. Starten är så kort och brant så det måste minst vara vindstilla för en säker start.

Efter en lång väntan så var vi fyra kvarvarande i luften för ett 5,5 km glidflyg till vita ringen på stranden. Packning och hem till HC för de vanliga kvällsrutinerna. Nu var många trötta efter de varma och intensiva dagarna så efter ett restaurangbesök på stranden så var sängen efterlängtad för de flesta.

Fredag 20 september

Lite osäker väderprognos, men Dirk chansade på Cenes så det var bara att lasta bussarna och iväg.

De flesta hann med ett flyg i området framför starten. I fjärran Granada där Alhambra ligger.

Sen blev vädret ej ok enligt Dirk så då blev det till att packa och gå ned till bussarna för en ny avfärd till …

… Otivar via den gamla granadavägen som slingrar sig längs pinjeskogar och hyllor uthuggna i bergssidorna. Här startar Dennis med sin nya Arak. Det fanns lite termik trots ett täckande molnlager. Efter ett par timmar så åkte en buss till HC med nöjda piloter medan ett gäng duracellpiloter åkte till Itrabo för ett fint glidflyg till stranden. Bad i havet ingick även för några vid strandlandningarna.

Kvällen på HC bjöd på en god buffé som Tracy med en hjälpande hand tillagat. Det är väldigt bekvämt med att kunna få en bra middag på HC, två restaurangbesök blev det dock nere vid strandpromenaden.

Lördag 21 september

Sista flygdagen och åter lite osäkert väder, men Cenes skulle kunna fungera så kl 10 drar vi dit. Nu med Lelle som chaufför i en av bussarna då Arnold är ledig i dag. Det kräver en tung fot på gasen för att hänga med Dirk.

Björn Kvist var ofta rask i väg med skärmen. Bra skärmkontroll efter många timmars slit i Stockholms backar. Alla hann med ett flyg sedan blev det väntan på väderutvecklingen vilket resulterade i flygstopp.

Dirk kollar vädret och det blir åter en resa till La Herradura. Vips så är vi starten och får vänta då vinden är svag. Det hindrar inte Dirk att testa en ny Arak skärm (samma typ som Dennis har). Blir några svängar innan stranden nås.

Östra delen av hangområdet är som en stor udde med husbyggen som ser ut att ha krävt en riktigt stor plånbok. Det här blev vårt sista flyg och vi måste säga att Dirk lyckades hitta flygmöjligheter för oss varje dag. Vädret är ju en okänd faktor när en resa bokas flera månader i förväg, denna gång fick vi full pott.

Lördagskvällen på HC avslutades med en BBQ måltid, med Dirk som grillmästare. Burgare och chorizo med flera andra godsaker serverades. Ett stort tack till Dirk och Tracy för en fin flygvecka och sköna kvällar på Hotel California från oss alla i Fenix. - Espero que nos volvamos a ver.

Söndag 22 september

Frukost och packning för hemresan. Vi var ute i god tid på flygplatsen i Malaga och alla kom ombord på SAS planet. Ryktet går att en valde att flyga hem själv, vet ej om det stämmer?

Landning på Arlanda, lite försenad men vid ca 21-tiden så hade vi alla fått ut våra väskor och säckar. Hem till våra bostäder för att varva ned lite innan sängen tog hand om våra trötta kroppar. Sammanfattningsvis så fick vi 100% utdelning på flygdagarna. Dirk gjorde rätt snabbt en analys av vår flygstatus och kunde forma sina råd på lämplig nivå till var och en. Väderanalys som stämde bra varje dag. Superkoll på nästan allt som hände i luften och på marken.

För oss piloter så är det nog bra att vara minst P1, och framför allt att ha bra flygtrim och god startteknik från nollvind till starkare vid hangstarten. Har du också god kondition och bra benmuskler så är det fördel då du ska gå uppför slänten till starten på Cenes.

Vid pennan: Lennart Karlsson (LEK) Bilder mestadels från Oliver & Lennart samt Joakim o Mats W. PS. Ett antal video finns också från resan. Sök på YouTube. Björn Kvist och Oliver Torlo har egna kanaler där.

Du har inte behörighet att skriva kommentarer.