Våra vinschlinor

Våra vinschlinor är det som hjälper oss upp i luften då vi inte har tillgång till berg eller hang. Dessa linor har smått imponerande egenskaper "världens starkaste fiber" och kan nyttjas för många drag om de behandlas rätt.

Läs mer om linorna och vad man inte bör göra med dem nedan.

Våra vinschlinor är av kvalitet Dyneema SK-75 diameter 3.2 mm Art. nr (Liros): SL000-0500 alt SL500. Levereras på trumma, tidigare 1250m, numera 1000m (enligt Liros katalog).
(Dyneema är ett varumärke, Spectra ett annat, materialet är av polyetylen. Förutom till lina används denna fiber till bl a skottsäkra västar. En annan liknande fiber är materialet (para-)aramid med varumärkena Kevlar eller Technora.)

bild1 335bild2 335

Egenskaper:
- Stark, brottstyrka 500 daN = 5000 N (motsvarar alltså drygt 500 kg). Tillverkarna påstår att Dyneema är "Världens starkaste fiber".
- Lätt, väger ca 7 gr/m = 7 kg/1000m
- Mycket låg töjning, vi slipper "gummibands"-effekter
- Mycket lätt att splitsa (pga "hålvävning"). Splitsar blir starkare än linan, i motsats till knopar som försvagar densamma. Splits av hålvävd lina går förenklat ut på att linan matas in i kärnan på sig själv. För detaljer se LEK's eminenta instruktioner.
- Tål ej hög värme, undvik att ha linan nära heta saker som tex avgasrör eller cigarett. Undvik friktionsvärme, t ex att linan glider mot annan lina eller fast föremål.

(Även i våra flygskärmars linor används Dyneema, men då ofta med ett hölje av flätat polyestersilke t ex Liros DSL. Även linor av Aramid används i våra skärmar, t ex Edelrid Technora, dessa finns med och utan hölje. Vinschlinan saknar hölje.)

Lina i närbild

Närbild som visar flätningen av linan. Mellan fingrarna ser man tydligt hålflätningen då linan "komprimeras" dvs diametern ökar och flätningen öppnar upp sig. Jämför med linan normalt sträckt (längst till höger). 

 

Obs! Viktigt vid ihopsamlande av lös lina (t ex efter linbrott) :

- Samla aldrig ihop linan i sling, bunt eller liknande. Linan kan inte hanteras som man hanterar rep eller förtöjningslina, då blir det garanterat trassel. Så eventuella sjömän, "Kvajla" alltså inte! (Do not coil up)!
- Dra linan efter dig för att få tillbaks den till vinschen, alternativt rulla upp på trumma.
- Om linan lagt sig över träd eller annat, kan det vara lättare att få ut den om bromsskärmen lossas från linan. Öppna den splitsade öglan, eller kapa om du inte vet hur.
- Lägg aldrig linan så den korsar sig själv (eller annan lina), lägg som långa "S" utan att korsa om du måste lägga den på marken/golvet eller låt den vara.

Erfarenhetsdata: Att trassla ut en ca 800 m ihopsamlad vinschlina (efter linbrott på Barkarby) tog 8 kvällar, ca 20h effektiv tid. M a o, försök undvika trassel. Det blir ingen bra timlön på uttrassling.

 

Läs mer om linhantering och annat vinschrelaterat i vår driftsinstruktion. 

Läs om hur du splitsar linan (lagar linbrott på linan, samt gör ögla i änden) i separat artikel här på parapedia.

Kuriosa, se hur Dyneema används för att "kite-surfa" lastfartyg. Dyneema reklam