Segerintervju Härkeberga Out-and-Return 2020
Årets HOaR genomfördes under de två möjliga helgernas enda flygbara dag - Söndagen 14:e Juni. Tävlingsledningen satt hemma med en kraftfull förkylning och skötte tävlingen på distans. Läs mer om hur Ove vann vårt tillika klubbmästerskap.
Tävlingen Härkeberga Out and Return 2020 (tillika vårt klubbmästerskap) var utlyst till Nationaldagshelgen 6-7:e Juni, men då var vädret inte med oss. Helgen efter fick bli alternativet, men då fungerade inte heller lördagen. Så till sist var det bara söndagen kvar att hoppas på, men med en fin prognos. Söndagen började dock lite skakigt. För första gången i tävlingens historia kunde inte tävlingsledningen vara på plats för att övervaka och medverka. En kraftig förkylning höll mig corona-klädsamt hemma.
Men om det är något vi lärt oss under våren så är det ju distansarbete, så det fick bli pappersnäsdukar framför datorn, för tävlingen skall ju genomföras!
Efter koordinering med fältteamet på plats satt jag ivrigt och inväntade anmälningarna från fältets ystra piloter, men det var väldigt tyst på sms-fronten.
Tydligen ville man spara in på telefonräkningen varför René efter en stund fick samla ihop och skicka ett sms för alla sex anmälda piloter.
(Andra piloter missade anmäla sig, men ångrade inte det så mycket då de inte kom iväg så långt)
Dagen fungerade rätt fint och gav ett antal distansflyg (en del lite väl långa har jag förstått...).
**** Resultat 2020 här **** **** Oves vinnarflyg ****
Den som lyckades skrapa ihop mest distans var Ove Borndalen, och det gjorde han utan att behöva promenera alls...
Här följer en segerintervju:
Ser på ditt flyg att du fick en bra releasehöjd, hittade en blåsa och fortsatte uppåt,
men att du sedan tappade blåsan och dalade ner till ca 220m innan du hittade en blåsa som tog dig till rejäla höjder?
- Stämmer rätt bra! Men i början kunde jag inte riktigt hitta ngn tydlig blåsa såg några som kurvade lite bortanför startplatsen och sökte mig dit och fick gneta ett tag innan jag hittade en riktig blåsa...
Hur var tanken, var flyget planerat eller var det spontant att vända vid Enköping och sikta på att flyga tillbaks?
- Planen var att försöka ta mig till PPC punkten vid Jet-macken i Enköping och därefter försöka minimera promenaden tillbaka. Programmerade inte in waypointen - så den fick jag inte. Hade jag haft GPSen i högra handen istället för på selen så hade jag nog tagit punkten...
Rätt mycket motvind på tillbakavägen men lite tur med stigande luft, en bra blåsa halvvägs tillbaka och mycket speed så gick det.
Tack Ove, och Grattis!
Ja, det var ju snöpligt att du inte tog punkten till PPC-n, du var tydligen 6 meter utanför... (se nedan)
/Staffan Rolfsson
Inför nästa år blir det 10-årsjubileum och då får vi se till att få till något extra, eller hur?
Börja träna fys (och luftrum) redan nu och planera din utrustning (lättviktsgrejor, starka ben eller bra teknik i motvindstermiken, samt ett fungerande sätt att logga flyg och eventuell promenad)
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.