Cross Country Experience
Årets första distansflyg från fältet i Södertälje-Tvetaberg, påskhelgen 2–5 april 1999
Förra året åkte vi till Annecy i Frankrike under påskveckan, med känt resultat. I år åkte några till Åre, och andra stannade kvar i Stockholm för att möta våren med årets första distansflyg från fältet i Tvetaberg, påskhelgen 2–5 april 1999.
Väderleksprognoserna öppnade för tidiga distansflyg, och vi valde därför rubriken Cross Country Experience för de första vårystra distansförsöken. Flera medlemmar övernattade i tält hela helgen, och på lördagkvällen var det party runt en öppen eld. På söndagen poppade cumulus upp över hela storstockholm och målmedvetna blickar riktades uppåt. Det blev kalas. Här är några bilder från ett flyg en bit ned mot Hölö.
Isen ligger fortfarande på sjön Måsnaren, norr om fältet. Jag får sällskap av Jalle som provar ny vinge.
När man lämnar Tvetaberg och flyger söderut kan man välja lite olika vägar. En är att gå rakt över Järna. Till vänster om järnvägen strax före samhället finns ett stort fabrikstak som nog släpper rätt bra. Det finns också bra landningsplatser hela vägen. Något mer österut går E4:n, som syns på bilden.
Till vänster om trafikplatsen ligger Statoil, och längre bort en å och antroposofernas Saltå kvarn som är en bra trigger. Vattnet till vänster är sundet väster om Mörkö. Vägen till vänster är gamla E4:n som erbjuder en trevlig färd söderut med bra landingsplatser för snabb upphämtning. Det går faktiskt en buss till Tvetaberg längs den här vägen. Hoppsan, nu lyfter det bra igen.
Söder om Ytterjärna leder gamla E4:n rakt söderut. I fjärran ser man Himmerfjärden och öppna havet. Sjön i högerkanten är Kyrksjön vid Hölö kyrka. Det var så långt jag hann den här dagen. 16,3 km mätte vi med både karta och gps. Det är ännu så länge bara 600 meter i tak här, vilket gjorde att man fick dra öron för att inte komma upp i kontrollerat luftrum. Annars hade man nog kunnat flyga till Nyköping. Det lyfte hur bra som helst, i vad som måste ha varit en sjöbrisfront utan moln. Inom kort hoppas vi kunna utsträcka vår sektor österut, så att man slipper kämpa på lågan hela vägen till TMA-gränsen. Då skulle man kunna flyga längs E4 med 1050 meters tak.
Två av hjältarna på fältet i solnedgången: Janne Björenäs vinschade och Mats Sigurdsson var startledare under stora delar av helgen.
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.