Reparation av en vinsch
Med en mildare vinter hade vi kanske märkt tydligare att Wesslan faktiskt varit på spa i sisådär fyra månader. Men under den tiden gjorde inte klubben inte många vinschdrag trots att Bettan gjorde god tjänst de få gånger det behövdes. Nu är det redan sommar men det finns ändå skäl att gå igenom vad vår favoritvinsch hade för sig i vintras.
Reparation av en vinsch (fritt efter Hasse Z:s ”Sjösättning av en båt”)
Efter denna litterära andningspaus ska vi titta lite närmare på varför Wesslan var borta åtskilliga månader från frostblom till påskliljor:
Vad är gjort på Wesslan?
Magnetkopplingar: Båda kopplingarna är bytta, planslipade och försedda med nya friktionsbelag. En koppling har fått ny lindning. Kopplingarna har orsakat oss mycken huvudbry och vi har haft många, långa telefonmöten och turer fram och tillbaka till Strängnäs för att försöka få ordning på dem. I höst kommer vi ge ut listvältaren ”Allt du behöver veta om elektromagnetiska skivkopplingar” på Bonniers förlag.
Gasdämpare för dragkraftreglering: Båda gasdämparna var helt slut. Nya fick specialbeställas med rätt gastryck och är nu bytta. (Det kan förhoppningsvis minska antalet linbrott).
Allmän service: Byte olja/filter, smörjning och rengöring av nipplar. Nya drivremmar är monterade till både lintrummor och linstyrning. Linstyrningen är även justerad så att linan styrs in rätt.
Reparation av belysning / blinkers på släp. All belysning och el på släpet är i ordningställd. Dubbla kabeldragningar och knappar och kablar som ej används är bortrensat.
Fotbromspedal ligger på: En extra returfjäder monterad.. Bromsarmar och länkar är bortmonterat och rengjort, det kärvade i ett rör genom vilket stötstången gick. Elbromskontakt som ej var i drift är borttagen. Bromsarna fungerar nu som de ska igen.
Linledare: Om trumman rusar smiter linan ibland in och lägger sig direkt mot axeln på det bakersta lodräta rullparet samt den stora bakersta rullen. Ett ”Linstyrningskit” är uppfunnet, tillverkat och monterat. Ser bra ut men behöver vidareutvecklas.
Bättre fastsättning av avgasrör. Ny, riktig, gummiupphängning är monterad istället för den låtsasupphängning som satt där tidigare och skallrade och gav upphov till radiostörningar.
Draghandske bytt Draghandsken på släpet kärvade och var besvärlig. Ny draghandske och nytt hjul monterat. Nya motorfästen
Nya motorfästen samt flyttning av fästen. Motorn hängde i de tidigare fästena, nu vilar motorn ovanpå vilket ger en tystare och bättre gång.
Övrigt
Lagerrullar har svarvats ner och ett stort antal lager har bytts ut.
Kylarens expansionskärl har monterats fast ordentligt istället för den EPA-upphängning med snören och träpinnar som satt där förut.
Bromsok är ombyggda till glidande utförande för bättre funktion och jämnare slitage.
Slutligen: Mycket jobb blev det, det kostar på att ha skärmflygsveriges mest avancerade vinsch, men visst är Wesslan i ovanligt fin form nu till "Beach 2010"!!
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.