Skip to main content
Fenix Skärmflygklubb – Paragliding Club – Stockholm

Reparation av en vinsch

Med en mildare vinter hade vi kanske märkt tydligare att Wesslan faktiskt varit på spa i sisådär fyra månader. Men under den tiden gjorde inte klubben inte många vinschdrag trots att Bettan gjorde god tjänst de få gånger det behövdes. Nu är det redan sommar men det finns ändå skäl att gå igenom vad vår favoritvinsch hade för sig i vintras.

Reparation av en vinsch (fritt efter Hasse Z:s ”Sjösättning av en båt”)

"Eklund och jag är med i en klubb som äger en skärmflygvinsch. Klubben hade en gång för länge sedan köpt vinschen av en man som visste vad han gjorde, komplett med linor och allt. Jag bor inte långt från Eklund och Eklund hade bett mig att hjälpa honom reparera vinschen.
Vi kopplade en skärmflygare till vinschen och drog vad allt maskinen tålde. En erfaren reparatör hade först provkört vinschen, sedan reparerat den för att slutligen ha kopplat till en pilot, men det har alltid legat något originellt över Eklund. När vinschen började dra gjorde den inte det lugnt och vibrationsfritt som den borde. Den gjorde det med ett vrål, ett gnistregn och ett cumulusliknade rökmoln. Vi blev rätt överraskade och Eklund bad till gud om en revolver och 22 kr för att fara och träffa mannen som sålt vinschen och visste vad han gjorde.
Vi togo därpå en grogg och övertalade en yngling boende i Strängnästrakten att reparera vinschen. Vi reste därpå in till staden, skötte affärer, gingo på cirkus och Kristallsalongen och träffade personer. Efter en vecka återvände vi för att återigen prova vinschen. Vi hade med oss tre snöskyfflar, en låda öl, två batteriladdare, en dunk bensin, fyra smörgåsar med prickig korv och några goda idéer. Vi skottade fram vinschhangaren, rullade ut vinschen, drog ut tolv meter vinschlina som vi spände fast i hangarväggen, startade motorn, slog alla strömbrytare till ’på’ och drog allt vad maskinen orkade. Det enda som hände var att det cumulusliknade molnet, denna gång utan gnistregn, återigen tornade upp sig över oss.
Vi gingo då och tog en grogg och tillsade ynglingen, som var bosatt i Strängnästrakten, att reparera vinschen, varpå vi ånyo reste till staden, gingo på cirkus och Kristallsalongen och träffade personer. Efter en vecka återvände vi med en främmande herre i skärmflygutrustning. Den främmande mannen betalde oss 75 kr kontant och vi spände fast honom vid vinschlinan. Eklund frågade om han kunde flyga, varpå han svarade. - Åh, man är väl ingen Tjäder heller!
Vi startade vinschen, slog alla strömbrytare till ’på’ och drog allt vad maskinen orkade. Mannen och hans skärm flög rakt upp i luften. Då han kommit 300 meter upp kopplade han ifrån sig och flög iväg. Vi stod en stund och sågo efter mannen med skärmflygutrustningen tills han var helt försvunnen, varpå vi gingo och tog en grogg och tillsade ynglingen som är bosatt i Strängnästrakten att han ej behövde reparera vinschen. Det var en härlig afton och myggen har ännu inte blivit svåra. I alla händelser har jag telefonerat till staden efter en kortlek. Det är inte bra att Eklund går och bär 75 kr på sig."

Efter denna litterära andningspaus ska vi titta lite närmare på varför Wesslan var borta åtskilliga månader från frostblom till påskliljor:

imagex00001

Vad är gjort på Wesslan?

Magnetkopplingar: Båda kopplingarna är bytta, planslipade och försedda med nya friktionsbelag. En koppling har fått ny lindning. Kopplingarna har orsakat oss mycken huvudbry och vi har haft många, långa telefonmöten och turer fram och tillbaka till Strängnäs för att försöka få ordning på dem. I höst kommer vi ge ut listvältaren ”Allt du behöver veta om elektromagnetiska skivkopplingar” på Bonniers förlag.

Gasdämpare för dragkraftreglering: Båda gasdämparna var helt slut. Nya fick specialbeställas med rätt gastryck och är nu bytta. (Det kan förhoppningsvis minska antalet linbrott).

Allmän service: Byte olja/filter, smörjning och rengöring av nipplar. Nya drivremmar är monterade till både lintrummor och linstyrning. Linstyrningen är även justerad så att linan styrs in rätt.

Reparation av belysning / blinkers på släp. All belysning och el på släpet är i ordningställd. Dubbla kabeldragningar och knappar och kablar som ej används är bortrensat.

Fotbromspedal ligger på: En extra returfjäder monterad.. Bromsarmar och länkar är bortmonterat och rengjort, det kärvade i ett rör genom vilket stötstången gick. Elbromskontakt som ej var i drift är borttagen. Bromsarna fungerar nu som de ska igen.

Linledare: Om trumman rusar smiter linan ibland in och lägger sig direkt mot axeln på det bakersta lodräta rullparet samt den stora bakersta rullen. Ett ”Linstyrningskit” är uppfunnet, tillverkat och monterat. Ser bra ut men behöver vidareutvecklas.

Bättre fastsättning av avgasrör. Ny, riktig, gummiupphängning är monterad istället för den låtsasupphängning som satt där tidigare och skallrade och gav upphov till radiostörningar.

Draghandske bytt Draghandsken på släpet kärvade och var besvärlig. Ny draghandske och nytt hjul monterat. Nya motorfästen

Nya motorfästen samt flyttning av fästen. Motorn hängde i de tidigare fästena, nu vilar motorn ovanpå vilket ger en tystare och bättre gång.

 

imagex00002

Övrigt

Lagerrullar har svarvats ner och ett stort antal lager har bytts ut.

Kylarens expansionskärl har monterats fast ordentligt istället för den EPA-upphängning med snören och träpinnar som satt där förut.

Bromsok är ombyggda till glidande utförande för bättre funktion och jämnare slitage.

imagex00006

Slutligen: Mycket jobb blev det, det kostar på att ha skärmflygsveriges mest avancerade vinsch, men visst är Wesslan i ovanligt fin form nu till "Beach 2010"!!

 


Skapad av Olof Eriksson den 14 juni 2010
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.

Comments powered by CComment