Kalkberget får T2-besök
Isarna är på väg att lägga sig på våra hang, men det finns hang som inte kräver isläggning för att landa säkert, inte ens när det är högvatten. Kalkberget i Hölö söder om Järna är ett sådant. Lördagen 28 januari såg förhållandena lovande ut, med lagom friska sydostliga vindar. Team 2 ryckte ut.
Team 2 hade helgen och då det var prognos för SO-vindar 4-6 m/s så var Egelsvik ett möjligt alternativ. Då varken jag (LEK) eller Patrik varit där så var vi även nyfikna på stället. Vid infarten har vägen en bom. I den kröken parkerar man, så tätt som möjligt så varken vägen eller bommen blockeras. Sedan blir det till att promenera längs vägen bakom bommen bort till bergets ände och därifrån klättra längs en stig upp till starten. Det finns en infotavla med miljötext och en bra karta så ingen behöver gå vilse.
Turbo Tor och Johan kom samtidigt med oss. Tor fick vara testpilot.
Det var i början en vindstyrka som precis höll upp skärmen men en stund senare så ökade den.
Tor var lätt i skärmen och var väl som bäst (när jag såg det) ca 20 m över toppen.
Fortfarande öppet vatten, lite is börjar lägga sig i viken.
Här ser vi hur långt bort efter berget Tor vågade flyga. Med lite starkare vind så kan man nå en bit till.
Patrik gör sig redo. Starten är i princip för en skärm i taget. Det finns några stenbumlingar som linorna kan fastna i.
Sen får man trippa fram mot kanten och kasta sig iväg.
Det är fin utsikt från toppen, rakt över ser man Rangsta som många har besökt under åren. Det här är årets premiärflyg för Patrik. Jag fick också en liten stund i luften (men hade även en träff 45 minuter med en nyponbuske).
Skärmarna görs i ordning för start. Nu har även Henke (och Anders) kommit till starten. Snudd på hjälmkö :-)
Johan är påklädd för ett långflyg efter berget.
Landningen är lätt, när man vill sluta för dagen så drar man mot bilen och landar på fältet. Ha koll på luftledningarna som går längs vägen.
Vad tycker jag (LEK) om Kalkberget?
Platsen som sådan är helt ok, fin utsikt över vattnet, det finns kulturhistoria i närheten.
Kräver SO-vind på 5-8 m/s för bra höjd över berget.
Det krävs bra markkontroll då startytan är liten och kuperad. När man väl är i luften så är det hanggrunder som gäller.
Landning är lätt även om ingen is finns. Gör en inspektion innan ditt flyg.
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.