Alexanders bästa flyghelg
Alexander Magnusson är en av våra nya pigga tävlingspiloter. Här berättar han om sina upplevelser i nationaldagshelgen, då han fick till fina flyg på flera arenor.

– Efter en spännande men kort endags Sverige Cup uppe i Tallhed (tävlingen kortades ner på grund av vädret) var det många Fenixar som tog tillfället att åka "hem” för att kunna ställa upp i klubb- och distriktsmästerskap på vårt nya fält i Myrsjö. Termikprognosen såg mycket bättre ut i Enköping än i Orsatrakten.
– Jag själv var redan mer än nöjd. Tallhed var min första tävling och utöver att lyckas flyga hela distansen resulterade det även i en väldigt bra tid. Jag kammade hem första pris i “Fun class” (B-skärmar) samt en delad andra plats i totalen. Jag var nio sekunder långsammare än Erik som vann hela Sverige Cupen i Falköping & Tallhed, men tiden resulterade i samma poäng ändå.
– När jag anlände till Myrsjö efter den långa bilresan längs riksväg 77 var vinschningen redan igång. Innan jag svängde in för att parkera skulle jag bara säga hej till Björn Kvist som satt på vinschen, men då hörde jag att den hade precis börjat krångla och att det inte gick att aktivera magnetomkopplaren. I stället för att åka till starten så slängde jag ut stora Bacho-lådan med verktyg och en multimeter ur bilen och började tillsammans med Kvisten att felsöka.

Efter ett tips på radion av Björn Hårdstedt att kolla nödstoppet (stora röda på vänster sida) så lyckades vi få igång vinschen igen. Då nödstoppet satt löst nöjde jag mig inte med att endast få igång vinschen, i stället ville jag försöka hitta grundorsaken samt skruva fast nödstoppet ordentligt så det satt på sin plats. Då verktygen redan var framme var jobbet att åtgärda ett löst nödstopp snabbt åtgärdat. Hur som helst var det inte möjligt att hitta exakt orsak varför vinschen krånglade, ett antal svagheter i elsystemet noterades som ska förbättras av teknikteamet i framtiden.

Vid starten märktes det att termiken var svårfångad. De flesta piloter kom ner inom fåtalet minuter. Då tog jag beslutet att endast ta på en tunn jacka och sommarhandskarna, med motiveringen att tävlingskonceptet med out-and-return betyder att flygturerna inte blir så långa – man ska ju kunna ta sig tillbaka, och i allmänhet till fots, innan tävlingen tar slut.
Väl uppe i luften hittade jag svagt stig öster om fältet. Termikbubblorna var väldigt små och vinden gjorde det svårt att hitta kärnan i stiget. I stället för stiga kunde jag nolla och driva med vinden. Till en början tänkte jag att det endast skulle bli ett kort flyg, men halvvägs ut till Järlåsa hittade jag en ordentlig termikblåsa vid ett kalhygge och kom upp på över tusen meter. Samtidigt började molnen ändra karaktär till fina lagom stora cumulus.

Med de fina flygförhållandena framför mig ändrades mitt fokus från att försöka få bra resultat i klubbmästerskapet till att njuta av den fina flygdagen. När jag märkte att vinden förde mig öster ut och jag såg att jag skulle komma in i Björklige sportflygsektor anropade jag starten för att fråga om att också öppna den sektorn, när svar uteblev ropade jag en gång till samt använde Telegram för att fråga.
När jag inte fick något bekräftat om Björklinge inriktade mig på att hitta ett bra ställe nära en busslinje, och se till att landa där innan jag kom fram till sektorgränsen. Termiken var stundtals så stark och frekvent att det var svårt att komma ner. Det krävdes en del spiralande samt aktivt letande efter sjunk.
Väl nere på marken såg jag ett meddelande på telegram att Börklinge-sektorn hade öppnats 20 minuter tidigare, och fick veta att startledaren hade ropat att sektorn öppnats men signalerna hade inte nått fram till mig. Hur som helst var jag mer än nöjd att få flyga en 40 km lång tur över Uppland och hade taktiskt landat precis bredvid en busshållplats. Efter att kollat Google Maps fick jag klart för mig att det var 12 timmars promenad tillbaka till Myrsjö. Alternativet var en buss som skulle gå om bara 10 minuter, mot Uppsala för byte till Örsundsbro.

Av lätt insedda skäl blev det ingen promenad tillbaka till Myrsjö för min del, men jag var nöjd med ett mycket bra flyg. I Örsundbro mötte Björn Kvist med bil och körde mig sista biten tillbaka till fältet. Tomas och Jesper flög något efter mig och tog vägen runt Björklinge-sektorn hela vägen till Östersjön med flyg på runt tio mil. Även om jag inte vann så hade jag en väldigt fin XC flygdag och hatten av till alla som kombinerade flyget med en rejäl promenad.
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.