Ullna på allvar vid möte med Täby kommun
Mötet vi väntat på i åtta år, efter en mängd möten till vilka vi varit inbjudna med armbågen. Nu börjar det äntligen hända saker med Ullna. Och flygbacken, den är bättre än någonsin.
Torsdag 12 september var Fenix projektggrupp för Ullnabacken inbjudna till Täby kommun för att prata om utveckligen av "Ullna Park Rekreation" som projektet nu kallas. Nu var det inte längre fritidsförvaltningen som bjöd in oss (med armbågen efter en massa tjat), utan de som har rådighet över kommunal planering, nämligen mark- och exploateringsenheten vid Täbys samhällsutvecklingskontor. Exploateringsingenjör Beatrice och projektledare Jan verkade genuint intresserade av våra planer för ett flygcenter på Ullna. Vi hade ett väldigt bra möte som resulterade i konkreta överenskommelser om färdvägen framåt. Det blev också mycket idrottssnack, med en mängd gemensamma beröringspunkter som skapade en bra dynamik i mötet.
Fenix projektgrupp har valts ut för att representera en bred kompetens när det gäller Ullna och utvecklingsprojekt. Det är Fenix ordförande Björn Hårdstedt, Täbybon och tid. tävlingspiloten Fredrik Angrimer, civilingenjören och konsulten med lång erfarenhet av stora infrastrukturprojekt Björn Svedemar, samt Johan Voss Schrader som har en god kännedom om både flygsport och utförsåkning och goda kontakter med Täby Slalomklubb som blir en partner i projektet.
Vi visade en film från Fredriks flyg i maj i år, där man kan se att återställningsarbetet på toppen kommit väldigt långt. Det är inte längre en deponislum utan en fin kulle som är som gjord för en vacker flygsportstart. Vi skriver flygsport, för vi gör det här för skärm, häng och modell. En kul flygsportgemenskap som redan existerar på platsen.
Det är en väldigt lång tidplan, längre för utförsåkningen än för oss – vi har ju redan verksamhet i backen. Men att vi nu pratar med Täby kommun på riktigt, och att det börjar bli verkstad och inte bara snack, gör att vi kan komma med konkreta förslag till att i närtid etablera åtminstone provisoriska startplatser. Av de besked vi fick angående hur skidbacken är planerad, så kan det bli väldigt konfliktfritt när det gäller master och stolpar för belysning och konstsnö. Skidbacken kommer att gå på snedden ned mot nordväst, medan flygningens behov av "stolpfrihet" framför allt finns på nordsidan.
Det här är väldigt roligt. Det visar att det tar tid men att droppen urholkar stenen om man har tålamod och ligger på. Nedan firar Fenix projektgrupp med en fika på klubbens bekostnad efter det lyckade mötet (damen uppe till höger ingår inte i projektgruppen).
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.