Kyrkogårdsförvaltningens hämnd
Kyrkogårdsförvaltningen har infört parkeringsförbudszon vid Granholmstoppen, halverat storleken på parkeringen samt begränsat tillåten tid till två timmar. När en hel begravningsplats tillkommit. Det är svårt att komma ifrån misstanken att det är en hämd på discgolf- och flygsportföreningarna för att vi var kritiska till bygget. Vi är på'et och har eskalerat till förvaltningsledningsnivå.
Ett av huvudargumenten från kyrkogårdsförvaltningen, som inte ens vill tala om vem som är handläggare, är att staden "inte vill driva trafik till reservat". De spelar dumma och ignorerar faktumet att här ligger två viktiga regionala idrottsanläggningar. "Inte driva…" – då kan de lika gärna ta bort parkeringarna vid andra idrottsanläggningar i stadens utkanter, som Sätrahallen och skidspåren i Ågesta.
Vi har gått på kyrkogårdsförvaltningen och exploateringskontoret, vars ledningar snabbt insåg att det här inte blev riktigt bra. När vi träffade den nye förvaltaren av Igelbäckens kulturreservat förra fredagen 8 november (förvaltningsansvaret har flyttats från gatukontoret till fastighetskontoret och vi var snabba att etablera kontakt) höll han med oss helt, och tyckte att vårt förslag till placering av parkering (se nedan) för besökare till idrottsanläggninar och reservat var utmärkt. Den marken ligger mortom förbudsskylten på fotot ovan.
Här följer det brev vi har sänt till Stockholms stad:
Vid Granholmstoppen vid Järvaffältet ligger två unika och betydelsefulla regionala idrottsplatser. Dels Järva discgolfbana, och dels flygsportbacken Granholmstoppen. De har bägge funnits länge på platsen, och skapats genom stort engagemang bland idrotternas aktiva. Granholmstoppen fick sin formella roll som flygbacke stärkt i ett beslut i stadshuset när Johannelundstoppen exploaterades för bostäder. Staden har genom Idrottslyftet investerat stora värden i att utveckla flygbacken, vars historia beskrivs i bifogade skrivelse. Discgolfanläggningen känner ni väl till, den har förvandlat en skräpig deponi till en vacker park och har fått flera pris. Det kan inte nog betonas hur bägge dessa anläggningar har unika funktioner som regionala anläggningar och är högt prioriterade för idrotternas existens i huvudstadsregionen.
Vid en idrottsanläggning finns ett behov av parkering. Det gäller en discgolfbana och flygsportbacke på samma sätt som vid simhallar, ishockeyhallar, ridhus och skidspår. Idrott kräver ofta skrymmande och tunga redskap, och hur mycket vi än försöker styra våra aktiva till att använda lokaltrafiken så kommer behovet av parkeringsplatser alltid att finnas.
Att anläggningarna ej är detaljplanelagda är en del av problematiken, men det är också JUST PRECIS ett av de problem som Stockholmsidrotten (RF-SISU Stockholm) belyser i sin påkostade rapport om friluftsidrotter i Stockholmsregionen. https://www.rfsisu.se/distrikt/stockholm/vi-arbetar-med/anlaggningar/friluftsidrottsrapporten Rapporten har utgjort underlag för möten med Stadshusets politiska ledning, och runtom i länet pågår som en följd av den nya kunskapen om friluftsidrotternas behov aktiviteter där kommuner kartlägger och tillgodoser dessa.
Parkering vid Granholmstoppen borde inte vara ett problem, inte ens då både discgolf- och flygsportanläggningen har full verksamhet. På kyrkogårdsförvaltningens initiativ har dock antalet parkeringsplatser reducerats dramatiskt. Och när den temporära parkeringen på discgolfbanans idrottsyta avvecklades blev situationen ohållbar. En zon med parkeringsförbud har upprättats, och parkeringen begränsats till 2 timmar (besökare till idrottsplatserna stannar ofta hela dagen).
Det här går tvärs emot de önskemål som idrottsföreningarna uttryckt, och även de rekommendationer som entreprenören gav. Parkeringen är helt otillräcklig inte bara för idrottsanläggningen, utan även för begravningsplatsen. De som planerat parkeringen verkar okunniga om till vilken målgrupp begravningsplatsen i första hand vänder sig, och om vilka mängder människor som alltid kommer till en begravning i målgruppen. Det har redan flera gånger uppstått parkeringskaos i samband med begravningar, något som begravningsplatsens driftpersonal förutsett och varnat för. Nedan visas den lilla otillräckliga parkeringen, den enda inom området, som ska räcka för både idrottsanläggning och begravningsplats, och det kaos som nyligen uppstod vid en begravning.
Vi ber er att skyndsamt göra något åt det här. Det finns plats för en snabb temporär lösning som kan permanentas. Det finns också en möjlighet till en mer permanent lösning som även kan tillgodose begravningsplatsens behov av parkering när det är välbesökta begravningar. Nedan visas infarten till den grusväg som leder in till en yta som tidigare använts för parkering, idag skyltad med Fordonstrafik förbjuden, samt en bild tagen längre in på den vägen där plats finns som skulle räcka för idrottsanläggningens behov i normala fall.
Det argument som framförts om att ”inte driva trafik till kulturreservatet” underkänner vi helt. Det är en tjänstemannaåsikt som tvärt emot vad som påstås saknar stöd i reservatets föreskrifter, och som faller på sin egen orimlighet. I så fall skulle det ju vara kommunens uppgift att begränsa tillgången till parkeringsplatser vid alla reservat och friluftsanläggningar med samma hänvisning till ”stadens generella hållning” som använts i kyrkogårdsförvaltningens dialog med oss.
När kulturreservatet bildades hade vi från flygsport intensiva överläggningar med exploateringskontoret eftersom vi var oroliga att det skulle krångla till skötseln av flygsportanläggningen. Staden var tydlig med att reservatet var till för att skydda friluftsaktiviteter som vår, inte försvåra för oss. Reservat, särskilt kulturreservat, är inte skapade för att skydda mark mot människor, utan att skydda marken från exploatering så att människorna ska kunna vara där, och då måste de kunna ta sig dit.
När en begravningsplats vid Granholmstoppen började diskuteras var flygbacken nyligen ombyggd för en halv miljon kronor och ett par tusen ideella arbetstimmar. Vi kunde med stöd från politiken i ryggen komma överens med kyrkogårdsförvaltningen att begravningsplatsen skulle planeras så att den inte försämrade villkoren för flygsportanläggningen. Det gällde även tillgången till parkering.
Vi emotser besked om skyndsamma åtgärder. Stort tack på förhand.
Där slutar vårt brev till staden. Nu får de ett par veckor på sig att fixa parkeringen, sedan får vi eskalera ärendet.
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.