Luftrum i din GPS
När du gör dina distansflyg är det mycket viktigt att du har koll på det kontrollerade luftrummet och vad som gäller för de flygsportsektorer du flyger i. Här följer en kort instruktion hur du laddar din GPS med flygsportsektorer.
GpsDump, som är det program som används för ändamålet, har begåvats med en förbättrad luftrumshantering jämfört med tidigare vilket gör proceduren tämligen enkel. Instruktionen är kortfattad och förutsätter viss datorvana.
Instruktion
1. Se till att du har laddat ner och kör senaste versionen av GpsDump (v4.76 2013-06-11). GpsDump hittar du här >>
2. Ladda ner och spara den senaste luftrumsfilen på din hårddisk. Luftrumsfilerna finns samlade hos Segelflyget.se. En lämplig lufttrumsfil hittar du här >> Högerklicka på länken och välj att spara filen lokalt. Segelflyget har lagt upp ett flertal olika luftrumsfiler med lite olika innehåll. Du hittar alla luftrumsfiler här >>
3. Starta GpsDump.
4. Läs in luftrumsfilen via CTR -> Read CTR(s) from file.
5. Välj de flygsportsektorer du är intresserad av i listan. Håll inne CTRL alternativt SHIFT när du klickar i listan för att välja flera flygsportsektorer. I bilden nedan är de vanligaste sektorerna i närheten av Härkeberga valda (Tärna, Långtora nord, Långtora syd, Enköping, Sundbro 1, Sundbro 2, Sundbro närsektor, Björklinge, Siggefora, Vittinge och restriktionsområde Skogstibble R77 (längre ned i listan)).
6. Se till att GPS:en är ansluten till datorn och påslagen.
7. Överför flygsportsektorerna till GPS:en genom att välja rätt menyalternativ i CTR-menyn. Om du har en Garmin som är USB-ansluten väljer du tex CTR -> Send to Garmin USB as a log. Får du upp nedanstående dialogruta är det bara att trycka Yes.
8. Klart! Slutresultatet ser ut något i stil med nedanstående skärmdump.
Notera att de inlagda sektorerna inte påverkas av att du raderar den ordinare trackloggen/spårfilen. Sektorerna ligger som sparade spår och raderas separat.
Avslutningsvis, visst vore det trevligt att se namnet på sektorerna samt dagens tillåtna höjd direkt i GPS:en. Ovan angivna metod ger inte detta men ett tips kan vara att skriva ut och laminera (plasta in) kartan ovan i lämpligt format (finns i lite högre upplösning här) för att rymmas på flightdeck:en och sedan använda en vattenlöslig penna för att ange de höjder som vi fått för dagen i de öppnade sektorerna. Då har du ett ypperligt stöd för minnet och en bra översikt som du med lätthet kan mappa mot vad du ser i GPS:en.
Må 2011 bjuda på många och långa distansflyg i vårt av långa land!
Du har inte behörighet att skriva kommentarer.